9. februar 2011

Hvor blir det av norsken?

Er vi blitt så vant til engelsk at det lurer seg inn i omgivelsene våre?
Vi vet at ordet "Salg" skal benyttes før "Sale" og i markedsføring og det offentlige rom er det klare regler og retningslinjer for bruk av engelske ord og uttrykk. Hvorfor er det ikke sånn også da hjemme hos oss selv?
Hvorfor er det enklere å si "I love you" enn "Jeg elsker deg?" Påvirkning av amerikanske filmer og mer utenlandsk påvirkning har vel sin grunn til dette. Jeg er absolutt ikke for dubbing av filmer, men går dette på bekostning av utvanning av det norske språket?

Vel, det er en helt egen diskusjon, men et tema innenfor dette ser jeg igjen i interiøret. Det har lenge vært trend med å sette sitater, ord og uttrykk på veggene, gjerne iform av klistremerker (merk at det kalles wall-stickers..) eller ved sjabloner/maling. Men det som går igjen til stadighet er at det er engelske ord og uttrykk som benyttes. Dette er faktisk litt trist. Vi har et rikt språk i norge - og dessuten to målformer i tillegg til et rikt utvalg dialekter som kan taes i bruk. Liker denne fra FontBlogg:


Et raskt google søk for å finne norske tekster til veggklistremerker er enkelt. På Sofies Villa kan du bestille norske ord og sitater så vel som å lage dine egne. Eller så enkelt fra wallas verden kan man bestille bokstav for bokstav og sette sammen sitt eget unike uttrykk. 

Skal man ha noe unikt på veggen så finn på ditt eget. Det er stilig det. Jeg er igang med et lite prosjekt i uthuset vårt, skal male husnummer på veggen - ikke ute, men inne. Jeg maler med tavlemaling for den har så mye pigmenter i seg så det er enkelt å få en ensartet flate uten penselstrøk. Har malt med annen type maling også, men kommer til stadighet tilbake til sort. Hvorfor ikke skrive selv på veggen? Det blir helt unikt med egen håndskrift. Er du redd for at det blir stygt så gå til innkjøp av noe gråpapir og prøv deg frem. Husk bare gode pensler. Jeg kjøper mine på hobbybutikker som har rikt utvalg for slike ting. De må gjerne være korte, stive og med rett bust. Legg noen ekstra kroner i disse så garanterer jeg bra resultat. 

Tar med denne fra Linnettsverden, teksten passet jo litt inn i denne sammenhengen:)




Ha en fortsatt fin norsk dag:)

Ingen kommentarer: